Bakan Özer, A Para Canlı Yayınında Açıklamalarda Bulundu

Bakan Özer, A Para Canlı Yayınında Açıklamalarda Bulundu

Millî Eğitim Bakanı Mahmut Özer, A Para canlı yayınında eğitim gündemine ilişkin soruları yanıtladı, değerlendirmelerde bulundu.

Bakan Özer'in açıklamalarından öne çıkan bazı satırbaşları:

Mesleki eğitim, insan kaynağımızın geliştirilmesi ve ülkemizin ekonomik kalkınmasında en önemli enstrümanlardan biridir.

İş gücü piyasasının ve dolayısıyla ülkemizin insan kaynağını, beşeri sermayesini yetiştiren ve geliştiren yegâne yerlerden biri, mesleki eğitim merkezlerimizdir.

Mesleki eğitim merkezleri, hayat boyu öğrenme çağındaki tüm vatandaşlarımızı kapsayan ve cazibe merkezi hâline gelen bir eğitim modelidir.

Mesleki eğitimde en büyük sıkıntılarımızdan birisi işveren ile senkron bir mekanizma üretmemekti. Bunun maliyeti oldu.

Bizim mesleki eğitimde yaptığımız en büyük paradigma değişimi işvereni bütün süreçlere dahil etmek oldu.

İş gücü piyasası mezunları beklemiyor. Ders programlarının belirlenmesi, beceri eğitimleri, iş başı eğitim tüm süreçleri birlikte planlıyoruz.

Her yıl yaklaşık 60 bin mesleki eğitim alan öğretmenimizin tamamı iş başı eğitim alıyor.

Mesleki eğitim merkezlerinde 37 alanda ve 184 dalda eğitim veriyoruz.

Sektörün ihtiyaç duyduğu, aklınıza gelebilecek tüm alanlarda eğitim var. Ve bu alanlar statik değil. İhtiyaç halinde hemen yeni programlar sürece dahil edilebiliyor. 

Başarılı öğrencinin meslek liselerinden çekilmesi 28 Şubat sürecinde bu okullara getirilen katsayı müdahalesi oldu. Bu uygulama çok büyük maliyet üretti. Bir taraftan iş gücü piyasası istediği gibi eleman bulamaz hale gelirken, uygulama okullar arası başarı farklarına da kaynak oluşturdu. 

Şimdi o müdahalenin mirası ortadan kalkıyor. Başarılı öğrenciler artık mesleki eğitimi tercih ediyor. Yüzde 1'lik ve üst başarı dilimlerinden öğrenci alan meslek lisesi sayımız giderek artıyor.

Mesleki eğitim ile ilgili yaptığımız yasal düzenlemenin zamanlaması çok önemli. Tüm dünyada ekonomik daralma yaşanırken, Mesleki Eğitim Kanununda yapılan değişiklikle devlet küçük ve orta ölçekli işletmelerine eleman sağlıyor ve bu elemanların maliyetiyle ilgili tüm yükü alıyor. Bu durum, hem geliştirilen modelin verimliliğini hem de zamanlamasının çok önemli olduğunu gösteriyor.

Türkiye'nin genç işsizliği azaltmadaki en önemli enstrüman mesleki eğitim merkezleri.

Mesleki eğitim merkezlerine devam eden 370 bin öğrencinin ağırlıklı bölümünü 18-25 yaş aralığındaki erkekler oluşturuyor.

Mesleki eğitim almak isteyen vatandaşlarımız kendilerine en yakın mesleki eğitim merkezine gittiğinde dönem başını beklemeden kayıt yaptırarak eğitime dahil olabiliyor.

2022 yılında hedefimiz, aldığımız tescillerin ticarileştirilmesi olacak.
 
"Aradığım elemanı bulamıyorum." sözü mesleki eğimle birlikte tarih olacak.
 
Mesleki eğitimler, artık yurt dışına ürün ihraç edebilir hâle geldi.
 
28 Şubat sürecinin mesleki eğitimler üzerindeki hasarları giderildi.
 
Mesleki eğitimler, ailelerin çocuklarını göğüslerini gere gere gönderdiği okullar hâline geldi.
 
2021-2022 eğitim öğretim yılını yüz yüze tamamlayacağız.
 
Yüz yüze eğitime tüm önlemlerimizi alarak devam ettik ve devam edeceğiz.
 
Bizim kalıcı sermayemizin beşeri sermaye olduğunu bilmemiz lazım.
 
Yüz yüze eğitim sürecinde elektronik bir sistem geliştirdik böylece bütün okullarımızı takip ettik.
 
Yüz yüze eğitim sürecinde en büyük fedakârlığı öğretmenlerimiz yaptı.
 
Öğretmenlerimizin aşılanma oranı, topluma örneklik teşkil etti.
 
Okul bahçelerinde maske kullanımını kaldırdık.
 
Sosyal etkinliklerimiz yapılmasına izin verdik.
 
Öğretmen atamaları üzerinde çalışmalarımız devam ediyor.
 
3 bin anaokulu yaptık, 40 bin ana sınıfı açtık. Yeni atamalarda anaokulu öğretmen istihdamı ağırlığımız olacak.

2022'DE ATAMA YAPILACAK

Atamayla ilgili belirsizliği ortadan kaldırmak için bir açıklama yaptık çünkü atama yapılmayacağına dair bazı spekülasyonlar vardı. Atama olacak çünkü ihtiyacımız var. Özellikle okul öncesi eğitimde biz okullaşma alanlarını artırmaya çalışıyoruz ve burada öğretmen ihtiyacı doğuyor. Takvim ve atama sayısıyla ilgili henüz kesin bir şey söyleyemem. Takvimle birlikte rakamlarda, ağırlık dağılımları da belli olmuş olacak.

LGS'DE SÜRPRİZ OLMAYACAK

Sınav sistemiyle ilgili herhangi bir sürpriz olmayacak. Önümüzdeki yılla ilgili de şunu söylemek isterim biz veriye göre ilerliyoruz. Şu an böyle bir ihtiyaç yok, olursa değerlendiririz.

YÜZ YÜZE EĞİTİMDEN GERİ DÖNÜŞ YOK

2021-2022 eğitim öğretim yılını yüz yüze eğitimle tamamlayacağız. 2 yıl önceye, başlangıca dönmemiz lazım. Maalesef öğrencilerimiz bir süre eğitimlerine uzaktan devam ettiler ve tüm Türkiye şunu gördü; uzaktan eğitimle ilgili en profesyonel enstrümanları üretmiş olsanız, platformlar geliştirmiş olsanız bile okulun yerini alması mümkün değil. Öğretmenlerimizin aşılanma oranı da bu süreçte çok büyük destek oldu. Vaka sayısı iki de olsa üç de olsa öğrenci ya da öğretmen kendisini izole edecek. Sınıf kapatma olmayacak. Okul bahçelerinde maske takma zorunluluğunu da kaldırdık.

MESLEKİ EĞİTİME ÖNEMLİ TALEP

Mesleki eğitim iş gücü piyasasına duyarlı bir eğitim. İş gücü piyasasının ihtiyaç duyduğu insan kaynağını yetiştirmede en önemli kurumlardan biri. 159 bin öğrenci vardı bunların 80 bini kalfaydı şu anda 370 bin öğrenci var. Güzellik ve saç bakım hizmetlerinde kanun değişikliği öncesi 40 bin öğrenci varmış şu an 70 bin. Motorlu Araçlar Teknolojisi'nde 29 bin çırak varken bugün 59 bin. Mesela Yiyecek ve İçecek Hizmetleri alanında çok ilginç bir artış olmuş 9 bin 722 öğrenci varken 37 bin 715'e çıkmış. Tesisat Teknolojisi ve İklimlendirmede 3 bin 900 öğrenci çırak varken 7 bin 700'e çıkmış. Bu süreci iş verenlerle birlikte yürütüyoruz. İşverenler de sürece dahil olunca çok daha nitelikli iş gücüne sahip olacağını gördü. Müfredatı birlikte güncelliyoruz. Alan dallarını birlikte belirliyoruz.

ÇIRAK YETİŞMİYORDU, ARTIK YETİŞİYOR


Mesleki eğitim hiçbir yere yerleşemeyen öğrencilerin gittiği bir okul türüne dönüşmüştü. Bu durumda öğretmenlerin ve yöneticilerin öğrencilerden başarı beklentisi düşüktü. Başarı beklentisi düşünce öğretmenler aktif olarak dersi anlatamaz hale geldiler. Orada öngörülemeyen sosyolojik problemlerle disiplin sorunları ve devamsızlıklar artmaya başladı.. Yani bir taraftan iş gücü piyasasının ihtiyaç duyduğu elemanı yetiştiremez hale gelirken diğer taraftan sosyolojik başka problemlerle uğraşmaya başladık. Çırak yetişmiyordu şimdi yetişiyor. Yeter ki güzel bir mekanizma ortaya konsun.

GENÇ İŞSİZLİK ORANINI AZALTMADA ÖNEMLİ

Mesleki Eğitim Merkezleri genç işsizlik oranlarını azaltmada önemli katkı sağlıyor. Mesleki Eğitim merkezleri bu konuda önemli bir enstrüman. Her yaş grubundan 1 milyon kişiyi dahil edebilirsek 2022 yılının sonuna kadar, onlar birkaç yıl sonra iş gücü piyasasına girecekler. Bu sayede uzun vadede genç işsizliğin düşmesini bekliyoruz.


KIZ ÖĞRENCİ BAŞVURULARI 3 KAT ARTTI

Mesleki Eğitim Merkezleri'ne kız öğrenci başvurularında 3 kat artış var ama ağırlık erkeklerde. 18-25 yaş aralığında ağırlık var. Ama bu iyileşmeyi fark eden işletmeler usta öğretici ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra bu hemen hemen tüm yaş gruplarında artık olacaktır.

MESLEK LİSELERİ ARTIK İHRACAT YAPIYOR

Mesleki Teknik Anadolu Liseleri'nde üretim portföyü çok genişledi. 2018 yılında tüm mesleki teknik kurumlarda yapılan üretimden elde edilen gelir 200 milyonlar bandındayken 2021 yılını 1 milyar 162 milyon TL'lik satışla kapattık. Aynı zamanda kütüphanesiz Okul Kalmayacak projesinde tüm kütüphanelerin tefrişatlarını Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi'nin ortaya koyduğu güç ve üretim kapasitesiyle karşıladık. Artık fikri mülkiyet üzerinde yoğunlaştık yani patent, faydalı model, marka tasarım tescilleri alıyor öğrencilerimiz. Şu anda 2022'deki hedefimiz sadece tescil değil, tescilin ticarileştirilmesi. İhracat yapmaya başlayan liselerimiz var. Artık mesleki eğitim güzel haberlerle kendisinden söz ettiren ailelerin gönül rahatlığıyla çocuklarını gönderdiği bir eğitim modeli haline dönüşmeye başladı.